Verslag 6 Uren van Kortrijk: Paul Lietaer wint maar niet zonder slag of stoot !
Paul Lietaer wint maar had meer tegenstand dan verwacht !
Afgelopen weekend stond de afsluiter van het Vas-kampioenschap op het programma namelijk de 6 Uren van Kortrijk en met een 63 tal piloten aan de start was het ook dit jaar een topeditie. Alle ogen waren voor de wedstrijd gericht op wie de Polle zou kunnen kloppen en het zouden er uiteindelijk meer of 1 zijn die een besttijd reed voor Polle.
Zaterdagavond was er zoals gebruikelijk de show-etappe op Lavano waar er zoals gewoonlijk veel volk op af komt. Daar zagen we dat Jean-Louis de Roeck in zijn M3 de snelste tijd reed voor de Monza van Bert Cornelis(op 5sec) en de Opel Ascona 400 van Paul Lietaer die volgde als derde op 9.3 sec. Op naar de zondag waar er 13 proeven lagen te wachten die er op sommige plaatsen zeer vettig bij lagen.
Op de eerste proef van de dag De Katte zagen we een besttijd van Maxime Castelein in zijn Ford Escort RS1800, maar jammer genoeg zou hij moeten opgeven op de volgende proef van Rollegem. De volgende proef Rollegem was het Jean-Louis de Roeck (M3) die de snelste was. Sascha Oosterlinck die nog problemen had op Lavano(vacuumdarm eraf) reed op de 2 volgende proeven naar een besttijd in zijn Subaru Impreza en was geleidelijk aan het opklimmen in het klassement.
Na de eerste ronde had Paul Lietaer dus nog geen enkele besttijd gereden maar stond toch aan de leiding in zijn Ascona 400. Door de problemen op de M3 van Jean-Louis de Roeck die nochtans aan de leiding stond, tot hij op 4de proef veel tijd verloor waardoor Paul zo naar de eerste plaats kon doorschuiven.
Bert Cornelis stond op een mooie 2de plaats in zijn Monza op een 7 tal sec, gevolgd door de Subaru van Sascha Oosterlinck op 8.6 sec. De top 10 werd vervolledigd door Mathias Ver Eeck(Opel Kadett C)4de, Ludo Vitse(Opel Astra)5de, Patrick Mylleville(Porsche 911 SC) 6de, Gawaine Clark(Subaru)7de, Kenneth Catteeuw(Ford Escort MK2)8ste, Christophe Kerkhove(Porsche 911)9de en Geert Lacour sloot in zijn Porsche 911 SC de top 10 af.
Ondertussen waren er ook al een paar opgevers te melden: Kevin Verbeke(opgave na Lavano zaterdag),Nico Planckaert(BMW 325), Piet Declercq(Subaru), Maxime Castelein(Ford Escort), Peter Vanderhauwaert(Opel Manta i2401), Jeffrey Decock(BMW E30 318is) en Frédéric Mille in zijn Peugeot 106 moesten reeds de handdoek werpen.
De volgende ronde bestond uit dezelfde proeven als ervoor met alleen het verschil dat nogmaals Lavano (na Rollegem 2)moest gereden worden waar er van alles kon gebeuren.
Na de eerste 2 proeven van de 2de ronde was het nog altijd Paul die aan de leiding stond maar het was nu Sascha Oosterlinck in zijn Subaru die 2de stond en over Bert Cornelis was gesprongen. Hier werd wel de proef stilgelegd door een sortie van Geert Lacour(piloot en co waren ongedeerd) waardoor iedereen die na hem kwam een normtijd kreeg.
Op naar Lavano nu en daar was het Bert Cornelis die in zijn Monza de snelste was voor Jean-Louis de Roeck(M3) en Gawaine Clark(Subaru). Ludo Vitse(Opel Astra) en Paul Lietaer volgden kort daarachter.
Slecht nieuws was ervoor Sascha Oosterlinck want door een rondje teveel te rijden op Lavano verloor(staat nu 9de) hij heel wat tijd en tuimelde hij omlaag in het klassement.(weg mooie 2de plaats).
Na de 2de ronde was het nog altijd Paul die aan de leiding stond met een 21 tal sec voorsprong op de Monza van Bert Cornelis. Ludo Vitse stond mooi derde en Patrick Mylelville(Porsche SC) en Gawaine Clark volgden als 4de en 5de.
Uiteindelijk zou Paul Lietaer tijdens de laatste ronde puntjes op de i zetten en al de besttijden draaien waardoor hij de 6 Uren van Kortrijk zou winnen !
Bert Cornelis die een knappe wedstrijd reed in zijn Monza mocht mee op het podium als 2de en Ludo Vitse werd in zijn Opel Astra knap derde.
Pechvogel van de dag was toch ook Sascha Oosterlinck die na een knappe remonte nog tot op plaats 4 terugkwam(na 3 besttijden). Patrick Mylleville die ook een sterke wedstrijd reed kwam in Porsche 911 SC als 5de over de meet.
De top 10 werd vervolledigd door Gawaine Clark(Subaru Impreza)6de, Christophe Kerkhove(Porsche 911)7de, Danny Vancoillie(Opel Kadett C GT)8ste, Kenneth Catteeuw(Ford Escort MKII) 9de en Mathieu Vandoolaeghe sloot in zijn Mercedes 190D de top 10 af.
Paul Lietaer: Normaal was dit het laatste optreden van de Opel Ascona 400. Deze wordt verkocht en vanaf volgend jaar wordt de terug keer van een Subaru Impreza WRC S5 ingeluid! De Subaru wordt komende winter van nul heropgebouwd om zo fris te kunnen starten.
bron: paul lietaer fanpage