Verslag Hemicuda Rally: Cedriek Merlevede wint makkelijk na de vroege uitval van Nick Toorré !
Cedriek outstanding in zijn M3 !
Voor de start waren alle ogen gericht op een duel tussen de M3 van Cedriek Merlevede en de Ford Sierra van Nick Toorre voor de overwinning, maar het zou toch anders uitdraaien.
De zaterdag was er de proef Middelkerke waar de eerste wagens nog in daglicht konden starten maar de overige reeds in het donker de proef moesten afleggen. Het was Cedriek die in zijn M3 de snelste tijd reed met 15.8 sec voorsprong op de Astra van Ludo Vitse en 17.7 sec op de Ford Sierra van Nick Toorré die direct al op een ruime achterstand stond.(door nachtblindheid en ook enkele kleine foutjes).
De zondagmorgen lagen de proeven er op sommige plaatsen zeer verraderlijk bij waardoor het uitlijken was om niet onmiddellijk in de fout te gaan. Op de weg blijven en geen risico's nemen was dus de boodschap.
"De zondagmorgen kon Nick Toorré aan zijn achterstand beginnen knabbelen maar het draaide anders uit: Helaas besliste een modderstrook in een vlugge situatie er anders over, met onze eerste sortie in de 7 jaar Sierra…, na een vlugge controle op de verbinding zagen we dat het linkerachterwiel naar binnen stond en we de triangel geplooid hadden. Om verdere schade te vermijden werd beslist om de handdoek in de ring te gooien aldus co Frank.'
Dat was dus direct een medefavoriiet die uitviel en zo ook een beetje de spanning voor de overwinning.
Na de eerste ronde stond Cedriek Merlevede nu al met meer dan 1 min voorsprong comfortabel aan de leiding op de Opel Astra van een verdienstelijke Ludo Vitse die bezig was met een sterke wedstrijd. Simon Puype volgde als derde in zijn Opel Ascona B, Stijn Lietaert(BMW E30) stond 4de en Mathieu Vandoolaeghe in zijn Mercedes 190 D volgde als 5de.
Jammer genoeg waren er ondertussen ook al wat uitvallers te bespeuren zo vroeg in de wedstrijd: Alexander Derez(BMW 2002), Tom Calcoen(Ford Escort BDA), Stefaan Vandamme((Opel Manta), Christophe Lagache(Opel Ascona), Kenny Verstraete(BMW E21), Nick Couvreur(Opel Ascona), Freddy Dekeersgieter(Toyota Celica ST205) en Dylan Pacco in zijn Peugeot 106 stonden allemaal al op de opgeverslijst. Van een desastreus begin gesproken !
Na de tweede ronde was het nog steeds Cedriek Merlevede die aan de leiding stond. Na een besttijd op proef Houthulst was het Simon Puype die nu mooi als tweede volgde maar reeds op 1min 35sec. Stijn Lietaert (BMW E30) volde als derde met daarachter de Mercedes 190 D van Mathieu Vandoolaeghe en de Subaru van Gavin Smith. Ludo Vitse die na de eerste ronde nog mooi 2de stond had ondertussen ook al jammer genoeg opgegeven.
De top 10 werd vervolledigd door Gawaine Clark(Subaru Impreza), Glenn Rogiers(Opel Kadett), Nikolaas Seys(Ford Escort MK2), Kevin Verbeke(Toyoya Corolla) en de Ford Escort MK 1 van Koen Verhaeghe sloot de top 10 af.
Cedriek Merlevede zou uiteindelijk deze Hemicuda Rally op zijn palmares bijschrijven en met ruime voorsprong winnen !
Het podium werd vervolledigd door de Opel Ascona B van Simon en Paul Puype die na een sterke wedstrijd mooi 2de werden en Stijn Lietaert mocht mee als derde in zijn BMW E30.
De top 10 ziet er uiteindelijk zo uitzien met als 4de Mathieu Vandoolaeghe(Mercedes 190 D), Kevin Verbeke die met zijn mooie passages in zijn Toyota Corolla knap 5de werd, Koen Verhaeghe(Ford Escort MK1) na een knappe remonte 6de, Michiel Seys(Opel Kadett C) 7de, Gawaine Clark(Subaru Impreza) 8ste, Gavin Smith(Subaru Ipreza) 9de en Glenn Rogiers in zijn Opel Kadett kwam als 10de over de meet.